Friktionssvetsning – en svetsmetod för svåra materialkombinationer

Friktionssvetsning kan kortfattat beskrivas med att svetsvärme uppstår i kombination av friktion och tryck. Det ena arbetsstycket jobbar i hög hastighet mot det andra som är helt stilla. Det är denna mekanism som är uppkomsten till själva friktionen och som ger svetsvärmen. Denna metod är framförallt att rekommendera om du ska svetsa två olika material som inte låter sig sammanfogas med vanlig svetsning. Friktionssvetsning är en relativt ny metod och därför finns det ännu ingen komplett kartläggning över vilka materialkombinationer som denna är bäst lämpad för. Grundregeln kan dock anses vara att om vanlig svetsning inte lyckats göra jobbet så är friktionssvetsning alternativet du ska överväga för att uppnå en hög hållfasthet på de svetsade komponenterna.

Många givna svetsområden

Trots att friktionssvetsningens alla egenskaper på olika material ännu inte hunnit prövas så är det ett faktum att den vunnit starkt fäste inom bland annat elektroteknik och automotiva sektorn, när te x fästelement av vanligt stål behöver fästas på aluminium. Du kommer att upptäcka att friktionssvetsning är en revolutionerande metod som även ger dig möjlighet att svetsa på väldigt tunna rör ner till en tjocklek på endast 0,3 mm. Vi på BM Svets erbjuder dig ett stort utbud av professionella svetstjänster, däribland friktionssvetsning. Vi utför även service och reparationer på er svetsutrustning samt ger konkreta förslag på hur er svetsprocess kan maximeras.

Välkommen till BM Svets!

 

 

Material Svetsbarhet
St 37 Utmärkt
AL Utmärkt
ALMg 3 Utmärkt
20 Mn Cr 5 Utmärkt
C <0,21 % Utmärkt
Cu Utmärkt
Rostfritt stål Utmärkt
St 52 Bra
C 45 Bra
C 0,21 - 0,44 % Bra
Ytbeläggning med zink eller färg Bra
Blandade materialkombinationer Bra
C 60 Svetsbart
42 Cr Mo 4 Svetsbart
C 0,44 - 0,59 % Svetsbart
X 40 Cr 13 Svår
C 0,59 - 1,49 % Svår
Stål med parallella skikt av legeringar Ej svetsbart
Förorenande tillsatser såsom Pb eller S Ej svetsbart
Material benägna att bilda en glatt yta, dvs lamellär grafit från gjutgods Ej svetsbart
Icke formbara material Ej svetsbart

 

Den traditionella friktionssvets fogningen

Axel - Axel

Verksamhetsområden:
• Ventiler
• Hydrauliska anslutningar
• Verktyg
• Axlar i maskiner och växellådor
• Drivaxlar

 

Fördelar:

• Extrem processstabilitet
• Hög precision
• Idealisk friktionssvetsgeometri
• Kolhalten kan vara högre än i någon annan process
• Omvandling av mekanisk energi till värme> 95%

Nackdelar:

• Begränsad chuckstorlek
• Varvtal upp till 23400 RPM tillåter endast minimal obalans

 

 

 

Här är de starka sidorna:

Axel – flat plåt

Verksamhetsområden:
• Friktionsbultsvetsning
• Stor bultstorlek på mycket tunn plåt
• Aluminium rörsvetsning
• Aluminium bultsvetsning

 

 

 

Fördelar:
• Extrem processstabilitet
• Ingen annan process kan svetsa aluminium avsnitt rörkorset så bra
• Normal beläggning är normalt inte ett probelm
• Al, mässing, Cu är lätta att svetsa


Nackdelar:
• stöd behövs för tunnplåt
• Svetsvalk svårt att avlägsna

 

 

Med friktionssvetsning är det möjligt med

Mixade material

Verksamhetsområden:
• stålbultar på aluminiumplåt
• Electro teknik
- VA + Cu
- Al + Cu
- Al + mässing
Helt nya verksamhetsområden för konstruktören.
• Kylaggregat St - Cu
Fördelar:
• Hög hållfasthet uppnås
• Hög processstabilitet

 

 

Nackdelar:
• Teknisk ny mark,
varje kombination måste testas separat

 

Svåra problem är vår specialitet

Svåra geometrier

Verksamhetsområden:

Geometrier, som inte kan stödjas exempelvis tryckkammare för krockkuddar. Radien och brist på stöd gör svetsning svårt.

Konstruktionen av tanken försvagas inte
Mycket tunna rörväggar uppåt 0,3 mm kan svetsas

 

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår